Dle Michaela Draytona, bývalého ředitele Baltic Exchange, by ceny za nové lodě měly klesat ještě nejméně rok, důvod je především ten, že sama rejdařství nemají dostatek financí a potýkají se s poklesem objemů přepravy a úvěrové banky stále ještě nemají důvěru poskytovat půjčky na nákup nových lodí.
Cena za použitou loď typu capesize používanou především na přepravu rud klesla o 66 % na 53 mil. USD od července 2008 a například nejpoužívanější loď tzv. supertanker, který vozí především ropu, se prodává o 53% levněji než v zmiňovaném červenci 2008.
Drayton již v prosinci 2007 předpověděl, že v roce 2008 nabídka přepravního objemu vysoce převýší poptávku, jednoduše řečeno lodě nebudou mít co vozit. Nejlépe tuto domněnku reflektoval Baltic Dry Index (BDI), který měří cenu přepravy, padl mezi květnem až prosincem 2008 o 94 %, především díky nezájmu čínských ocelářů importovat a mnohonásobně větší flotile, přesně dle Draytonových slov. Je sice pravda, že od té doby (BDI) značně posílil, ale i tak je stále na hony vzdálen svým maximům.
Tankery a kontejnerové lodě jsou v současnosti velmi nadhodnoceny vzhledem k jejich malé schopnosti generovat zisk. Je nutné aby cena za ně byly zkorigována, současná situace je jak pro výrobce, tak pro rejdaře naprosto neudržitelná. Další velkým problémem je čínská poptávka, která stále nedosahuje a nejspíše ještě dlouho ani nedosáhne „před-krizových" objemů a hlavně cen.
Drayton v záplavě negativních výhledu vidí i pozitiva: „pokud výrobci lodí dokážou nalézt společnou řeč s poptávkou tak by se zde otvírala cesta k modernizaci flotil, zefektivnění přepravy a snížení nákladů. K tomu je, ale důležitá součinnost obou stran a ty musí vědět, že jedna bez druhé stěží mohou existovat".
Vývoj Baltic Dry Indexu v letech 2005-2009
Šimon Barczi
AAA | 26,19 | 1,91% |
CETV | 349,00 | -3,00% |
ČEZ | 890,00 | 1,37% |
ECM | 49,10 | 2,19% |
ERSTE | 847,30 | 0,59% |
FORTUNA | 108,40 | 0,37% |
KITD | 187,00 | -0,27% |
KB | 4 200,00 | 0,48% |
NWR | 277,00 | 3,55% |
ORCO | 213,00 | 1,43% |
PEGAS | 445,00 | -0,34% |
P.MORRIS | 9 110,00 | -11,38% |
O2 | 416,80 | 1,66% |
UNIPETROL | 185,70 | -0,70% |
VIG | 970,00 | -0,41% |
PX | 1 241,90 | 0,76% |
DAX | 7 254,63 | 3,06% |
FTSE 100 | 6 028,11 | 2,23% |
CAC 40 | 4 006,65 | 2,51% |
ATX | 2 845,94 | 1,88% |
DJES 50 | 2 614,47 | 1,71% |
BUX | 23 995,20 | 1,67% |
WIG 20 | 2 930,29 | 1,46% |
Russian dep. | 1 748,32 | 1,06% |
DJI | 12 455,62 | 1,54% |
Nasdaq | 2 801,08 | 2,04% |
SP500 | 1 331,54 | 1,44% |
Nikkei 225 | 9 606,82 | 1,76% |
DJES 50 Fut. | 2 798,21 | 0,47% |
DJI Fut. | 11 910,40 | 1,14% |
Nasdaq Fut. | 2 242,96 | 0,65% |
SP500 Fut. | 1 273,80 | 1,20% |
Crude Oil | 109,82 | 1,42% |
Brent | 122,64 | 1,08% |
Gold | 1 503,99 | 0,51% |
Cooper | 428,50 | 1,42% |
Silver | 44,92 | 2,16% |
Coal | 128,96 | -0,35% |
EUR/USD | 1,4524 | 1,32% |
EUR/GBP | 0,8852 | 0,75% |
EUR/CHF | 1,2940 | 0,32% |
EUR/PLN | 3,9641 | -0,08% |
EUR/HUF | 264,3300 | -0,64% |
EUR/RUB | 40,7782 | 0,59% |
EUR/CZK | 24,1940 | 0,11% |
PLN/CZK | 6,1034 | 0,17% |
HUF/CZK | 9,1543 | 0,73% |
RUB/CZK | 0,5935 | -0,32% |
GBP/CZK | 27,3310 | -0,64% |
USD/CZK | 16,6569 | -1,22% |
USD/CHF | 0,8910 | -0,98% |
USD/JPY | 82,3500 | -0,29% |
USD/PLN | 2,7290 | -1,39% |
USD/RUB | 28,0779 | -0,82% |
USD/GBP | 0,6094 | -0,57% |
Aktualizováno 20.4.2011 16:26
(Data mohou být zpožděna!)
Obsah veřejné části tohoto serveru je pouze informativního charakteru - podmínky užívání www.stockmarket.cz.
CAPITAL PARTNES a.s. využívá zpravodajství z databází ČTK a Bloomberg, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2010) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.