CP a média

Rychlé prachy pro Morgan Stanley

Datum vydání: 18.7.2009
Médium: E15.cz
Rubrika: Burza a trhy
Odkaz: http://www.e15.cz/burzy-a-trhy/opel-podle-odborniku-snizi-ceny-az-o-40-procent-2


Německá automobilka Opel podel odborníků bude muset snížit ceny až o 40 procent, aby prodala více automobilů a splnila tak závazek o zachování pracovních míst. Autodealeři varují, že na trhu vznikne válka značek s levnými auty. Čeští výrobci automobilů potrvrdili, že žádné podobné snižování cen v tuzemsku nehrozí.

„Kanadský výrobce automobilový součástí Magna se spíš zaměří na zvýšení výroby nežli na generování zisku,“ uvedl Tim Adam, ekonom Humboldt University v Berlíně. Za vším stojí i závazek Magny, že v Německu uchová pracovní místa. Na oplátku tak od německé vláda získala krátkodobý úvěr ve výši 1,5 miliardy eur.

„Pokud dojde k plánované restrukturalizaci Opelu, na trhu budou soupeřit značky s levnými automobily“, uvedl jeden z autodealerů ve Velké Brtánii Simon Empson. Podle něj Opel i Vauxhall , aby splnily prodejní cíl, budou muset snížit ceny až o 40 procent.

Analytici upozorňují, že pokud Magna opravdu sníží ceny Opelu, další automobilky jako Ford a Peugeot Citroen se nechají do cenové války stáhnout. V pozornosti spotřebitelů budou slevy, zatímco evropský autoprůmysl se bude marně snažit vymanit se z nejhorší recese od druhé světové války. „Každý chce generovat zisk, a slevy jsou nejrychlejší způsob, i když ne ten nejvíce efektivní. A Peugeot, Ranalut a Ford si chtějí být jisti, že v konkurenčním boji nesjedou na vedlejší pruh,“ uvedl Stefan Bratzel, ředitel Centra pro automobilový výzkum v německém Gladbachu.

Podle odhadů IHS Global Insight evropští výrobci tento rok vyprodukují na 17,7 milionu automobilů, tedy o 10,4 milionu méně než je výrobní kapacita továren. Evropská divize GM pak tento rok využije méně než 62 procent vlastní výrobní kapacity.“Odmítáme názor, že Opel musí snížit ceny o 40 procent, aby mohly továrny pracovat v plné kapacitě. To je absolutní nesmysl.“ uvedl pro agenturu Bloomberg mluvčí Opelu Frank Klaas. Magnu v nabídce na Opel finančně zajišťuje ruská banka OAO Sberbank, ale pod závazkem, že německá automobilka bude expandovat v Rusku. To jenom přispívá ke spekulacím, že Opel se zaměří na výrobu levnějších vozů.

Dobrovolné dramtické snižování cen aut není podle zástupců mluvčích českých továren na pořadu dne. „O nečem takovém vůbec neuvažujeme,“ řekl kategoricky mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. „Co se týká cenotvorby, není otázka případného snižování cen aut na nás, protože tvorbu cen řídí mateřské firmy,“ řekl mluvčí automobilky TPCA Radek Kňava. Podle mluvčího Hyundai ČR Petra Vaňka však není na dramatické snižování cen vůbec prostor. Podle něj je nutné si uvědomit, že žádná automobilka nebude prodávat za výrobní ceny. „V současné době jsou automobilky podle mého názoru s cenami na historických minimech, dá se z nich ovšem ještě splácet i mít zisk,“ uvedl Vaněk. Nedokáže si však představit, že by ceny aut klesly níž.

·       Co si myslí o snižování cen automobilek analytici?

Josef Stoulil, analytik Capital Partners

Podobné opatření snížení cen výrobků se dalo dříve či později očekávat a tato cenová „válka“ může pomoci zřejmě finálním uživatelům, pokud se promítně i do cen nových aut. Investorům to asi moc radosti nepřinese, protože to znamená nižší zisk Opelu v rámci hospodaření. Automobilka se zřejmě zaměřila na kvantitu, ve vztahu k uživatelům chce prodat více produktů, ale jako německý výrobce (ovšem bude brzo převzat kanadskou Magna Intl. a musí dbát i na kvalitu. Otázkou je snížení cen o 40 procent ve vztahu ke svým dodavatelům. Podle mého názoru se jedná o jasný tlak na ceny aut, na tolik diskutované marže prodejců značkové sítě a vůbec celý systém prodeje aut značky Opel. I když podle posledních referencí není model Opel Insignia nijak špatný. Finanční stabilita automobilek samozřejmě je v těchto časech poněkud křehká a toto opatření to vůbec nezlepší. Reakce dalších značek bude dosti zajímavá. Autodealeři podle agentury Bloomberg varují, že pokud dojde k plánované restrukturalizaci Opelu, na trhu vznikne válka značek s levnými auty. Německý Opel, aby splnil svůj prodejní cíl, bude dokonce muset jít s cenou dolů až o 40 procent.

Martin Bednář, analytik Eurotaxglass´s Czech

Pokud by Opel skutečně zlevnil o 40 procent, prodával by prakticky za výrobní ceny. Není proto pravděpodobné, že by firma udržela ceny na podobné úrovni dlouho, pokud by nechtěla s výrobou úplně skončit. Ostatní na to nejspíš nebudou reagovat. Bude záležet na zájmu zákazníků o zlevněné vozy.

http://www.e15.cz/burzy-a-trhy/opel-podle-odborniku-snizi-ceny-az-o-40-procent-2

SPAD
AAA26,191,91%
CETV349,00-3,00%
ČEZ890,001,37%
ECM49,102,19%
ERSTE847,300,59%
FORTUNA108,400,37%
KITD187,00-0,27%
KB4 200,000,48%
NWR277,003,55%
ORCO213,001,43%
PEGAS445,00-0,34%
P.MORRIS9 110,00-11,38%
O2416,801,66%
UNIPETROL185,70-0,70%
VIG970,00-0,41%
Indexy
PX1 241,900,76%
DAX7 254,633,06%
FTSE 1006 028,112,23%
CAC 404 006,652,51%
ATX2 845,941,88%
DJES 502 614,471,71%
BUX23 995,201,67%
WIG 202 930,291,46%
Russian dep.1 748,321,06%
DJI12 455,621,54%
Nasdaq2 801,082,04%
SP5001 331,541,44%
Nikkei 2259 606,821,76%
Futures na indexy
DJES 50 Fut.2 798,210,47%
DJI Fut.11 910,401,14%
Nasdaq Fut.2 242,960,65%
SP500 Fut.1 273,801,20%
Komodity
Crude Oil109,821,42%
Brent122,641,08%
Gold1 503,990,51%
Cooper428,501,42%
Silver44,922,16%
Coal128,96-0,35%
Forex
EUR/USD1,45241,32%
EUR/GBP0,88520,75%
EUR/CHF1,29400,32%
EUR/PLN3,9641-0,08%
EUR/HUF264,3300-0,64%
EUR/RUB40,77820,59%
EUR/CZK24,19400,11%
PLN/CZK6,10340,17%
HUF/CZK9,15430,73%
RUB/CZK0,5935-0,32%
GBP/CZK27,3310-0,64%
USD/CZK16,6569-1,22%
USD/CHF0,8910-0,98%
USD/JPY82,3500-0,29%
USD/PLN2,7290-1,39%
USD/RUB28,0779-0,82%
USD/GBP0,6094-0,57%

Aktualizováno 20.4.2011 16:26

(Data mohou být zpožděna!)

Dnes je 23.12. 2024
New York 09:40
open 06:20
Londýn 14:40
open 01:50
Frankfurt 15:40
open 01:50
Praha 15:40
open 00:47
Moskva 17:40
closed 14:20
Tokio 22:40
closed 10:20
cz ru hu pl ro si bg en
CAPITAL PARTNERS a.s. E-mail CAPITAL PARTNERS a.s.
Vyhledávání:  

Stockmarket Google Finance Market Watch