Datum vydání: 11.11.2008
Médium: Marketinkové noviny
Rubrika: Průmysl
Odkaz: http://www.mano.cz?Action=View&ARTICLE_ID=6682
Za jednu z největších obětí právě probíhající finanční krize je po právu označován automobilový průmysl. Pokles spotřebitelské poptávky, zaviněný nestabilními finančními trhy a růsty cen energie dostává automobilky do problémů.
Zásadním údajem indikujícím chování spotřebitelů je údaj o spotřebitelské
důvěře, zveřejněný koncem října. „Důvěra ve Spojených státech spadla, oproti
očekávaným 52 bodům na úroveň 38 bodů, přičemž se jednalo o nejnižší měsíční
hodnotu tohoto ukazatele od začátku jeho existence v roce 1967," uvádí Ing.
Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS.
Při spotřebitelské nedůvěře následuje logická posloupnost jevů:
- běžní spotřebitelé ruší nebo odkládají koupi auta na dobu, kdy budou mít více finančních
rostředků,
- automobilky jsou nuceny snížit produkci,
- zvýší se náklady na výrobu,
- propouštění zaměstnanců.
„To, že se spotřebitelé v dobách krize nechtějí pouštět do větších nákupů, lze demonstrovat na datech z maloobchodu v USA," uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Jen za září klesly maloobchodní tržby o 1,2 %, přičemž očekávání trhu bylo 0,7 %. Samotné prodeje automobilů a jiných motorových vozidel pak za září klesly o 4,2 % a v porovnání se zářím 2007 o úctyhodných 26 %."
Nejcitelnější ztráty pociťuje především americký automobilový průmysl, v čele s
třemi největšími automobilkami - Ford, Chrysler a General Motors. „Na pomoc
raněnému sektoru proto přispěchala americká vláda, jež odsouhlasila pro
americké automobilové společnosti výhodné půjčky v celkové výši 25 mld. USD s
primárním cílem podpořit vývoj ekologických automobilů," komentuje Ing. Josef
Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Ať už se američtí
automobiloví producenti snaží na vzniklou situaci reagovat slevami či zvýšenou
výrobou automobilů s nízkou spotřebou, efekty jsou minimální."
Extrémní situace vyžaduje extrémní řešení, a proto je v těchto dnech na spadnutí fůze mezi společnostmi General Motors a Chrysler, jež je finančně podporována i americkou vládou. Zatím ovšem finanční náklady transakce nejsou dořešeny.
„Zasaženy nejsou pouze Spojené státy americké, ale i zbytek světa, především
pak západní Evropa. Německé BMW prodalo o 30 % méně aut a ještě hůře dopadlo
Porsche s poklesem 45 %," uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS
a dodává: „Porsche je momentálně jedním z nejdiskutovanějších témat na poli
automobilového průmyslu. Jestliže se nyní v USA ve spojení s tímto sektorem
nemluví o ničem jiném než o spojení General Motors - Chrysler, pak v Evropě se
přetřásají názvy Porsche - Volkswagen. Tento fakt je podpořen oznámením, že se
Porsche chystá ovládnout 75 % Volkswagenu, po kterém se akcie společnosti VW
zvýšily až o 95 %, což znamená, že Porsche má již téměř všechny běžné akcie,
které se volně obchodují na burze."
Ve spojení s americkou 25 mld. státní dotací se z Evropy ozývaly hlasy o protekcionismu amerických automobilek ve vztahu k vývoji ekologických vozů. „Na toto téma vystoupil francouzský prezident Nicolas Sarkozy se záchranným řešením pro „diskriminované" evropské automobilky v podobě injekcí v celkové výši 400 mil. EUR na 4 roky na vývoj ekologických vozů," uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS.
Na český automobilový průmysl má finanční krize také zásadní dopady. Tento
průmysl se na českém HDP podílí téměř jednou pětinou. Jeho stabilita by tedy
měla být jednou z priorit. Podle předpovědi Sdružení automobilového průmyslu se
bude muset sáhnout k propouštění 10.000 zaměstnanců a k snížení produkce o
20.000 kusů k předpokládanému 1 mil. vozů. „Ani v jednom případě však nemusí
jít o konečné číslo," komentuje Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS
a dodává: „Vše záleží na délce a hloubce finanční krize a s tím související
klesající poptávky po nových automobilech."
AAA | 26,19 | 1,91% |
CETV | 349,00 | -3,00% |
ČEZ | 890,00 | 1,37% |
ECM | 49,10 | 2,19% |
ERSTE | 847,30 | 0,59% |
FORTUNA | 108,40 | 0,37% |
KITD | 187,00 | -0,27% |
KB | 4 200,00 | 0,48% |
NWR | 277,00 | 3,55% |
ORCO | 213,00 | 1,43% |
PEGAS | 445,00 | -0,34% |
P.MORRIS | 9 110,00 | -11,38% |
O2 | 416,80 | 1,66% |
UNIPETROL | 185,70 | -0,70% |
VIG | 970,00 | -0,41% |
PX | 1 241,90 | 0,76% |
DAX | 7 254,63 | 3,06% |
FTSE 100 | 6 028,11 | 2,23% |
CAC 40 | 4 006,65 | 2,51% |
ATX | 2 845,94 | 1,88% |
DJES 50 | 2 614,47 | 1,71% |
BUX | 23 995,20 | 1,67% |
WIG 20 | 2 930,29 | 1,46% |
Russian dep. | 1 748,32 | 1,06% |
DJI | 12 455,62 | 1,54% |
Nasdaq | 2 801,08 | 2,04% |
SP500 | 1 331,54 | 1,44% |
Nikkei 225 | 9 606,82 | 1,76% |
DJES 50 Fut. | 2 798,21 | 0,47% |
DJI Fut. | 11 910,40 | 1,14% |
Nasdaq Fut. | 2 242,96 | 0,65% |
SP500 Fut. | 1 273,80 | 1,20% |
Crude Oil | 109,82 | 1,42% |
Brent | 122,64 | 1,08% |
Gold | 1 503,99 | 0,51% |
Cooper | 428,50 | 1,42% |
Silver | 44,92 | 2,16% |
Coal | 128,96 | -0,35% |
EUR/USD | 1,4524 | 1,32% |
EUR/GBP | 0,8852 | 0,75% |
EUR/CHF | 1,2940 | 0,32% |
EUR/PLN | 3,9641 | -0,08% |
EUR/HUF | 264,3300 | -0,64% |
EUR/RUB | 40,7782 | 0,59% |
EUR/CZK | 24,1940 | 0,11% |
PLN/CZK | 6,1034 | 0,17% |
HUF/CZK | 9,1543 | 0,73% |
RUB/CZK | 0,5935 | -0,32% |
GBP/CZK | 27,3310 | -0,64% |
USD/CZK | 16,6569 | -1,22% |
USD/CHF | 0,8910 | -0,98% |
USD/JPY | 82,3500 | -0,29% |
USD/PLN | 2,7290 | -1,39% |
USD/RUB | 28,0779 | -0,82% |
USD/GBP | 0,6094 | -0,57% |
Aktualizováno 20.4.2011 16:26
(Data mohou být zpožděna!)
Obsah veřejné části tohoto serveru je pouze informativního charakteru - podmínky užívání www.stockmarket.cz.
CAPITAL PARTNES a.s. využívá zpravodajství z databází ČTK a Bloomberg, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2010) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.